Monday, January 17, 2011

Berkorban Apa Saja.

Berkorban apa saja harta ataupun nyawa.....Dibacakan boleh , dinyanyikan juga boleh. Itu adalah lagu hasil peninggalan Seniman P.Ramlee yang kadang kala terdengar di corong radio. Kepada orang yang berkasih ataupun sedang dalam lamuanan percintaan, petikan perkataan tersebut akan dilafazkan demi menunjukan kesetiaan dan pengorbanan cinta dan kasih. Lafasan sebagai ikatan janji dan pembuktian cinta kasih sejati. Adakah janji itu bertahan seperti apa yang diucapkan?  Jawapannya terpulang kepada keadaan dari masa ke semasa menentukan.

Pada awal cinta memang banyak pengorbanan yang sanggup untuk diharungi. Kita tidak boleh mengelak kerana lumrah kehidupan manusia normal perlukan mencintai dan dicintai.  NAMUN mencintai HIBURAN SENSASI pada insan yang berada disekitar NegaraKU sentiasa bergelora tanpa batasan masa sanggup habis dengan wang ringgit, berlapar, mengabaikan masa depan keluarga dan tidak mengira tinggal dimana Ibukota, bandaraya,desa,belantara mahupun ditepi jalan raya sekalipun.  Kerana pada MU aku sanggup BERKORBAN.

foto: Sebuah rumah yang baru dicat dan bertukar bumbung MAMPU mempamerkan dish 60cm ku band LNB melekap ditiang rumah.

foto: Lesen Radio benilai RM12 yang belum tentu MAMPU untuk dimiliki oleh mereka yang tinggal di rumah batu atau rumah kayu.

Melalui dari dua foto diatas, gambar pertama, pemilik rumah  perlu membayar setiap bulan sekurang-kurangya antara RM60-RM70 kerana semata-mata hiburan (aku jamin kalau rumah macam ni tentu sekali ambil pakej hiburan dan sukan, kalau ambil pendidikan dan berita kita boleh kira dengan jari.  Manakala yang kedua setiap pemilik rumah hanya perlu bayar RM12.00 setahun untuk informasi dan sedikit hiburan.(Biasanya bukan semua yang memiliki Radio dan TV memiliki lesen ini)

Ini jelas menunjukan masyarakat kini terutama yang berpendapatan serdehana rendah, sanggup BERKORBAN UNTUK HIBURAN dan tidak peduli mengeluarkan wang hanya untuk membayar sewa bulanan yang begitu tinggi. Bila berhibur apa yang berlaku disekeliling akan kerap dilupakan.

No comments:

Post a Comment